Jakub Vágner a kampaň MZe

Dnes přinesla ČTK zprávu o tom, že Ministerstvo zemědělství chce zaplatit 4,5 milionu korun České televizi, aby natočila a odvysílala tři díly Rybího světa Jakuba Vágnera. Okamžitě se kolem tohoto tématu roztrhl pytel příspěvků a diskusí, a protože si nemyslím, že je možné to jen šmahem bez zamyšlení odsoudit, rozhodl jsem se na toto téma napsat svůj pohled.

Podívám se na celou záležitost po částech.

Smysluplnost projektu

Otázkou je už samotná kampaň. Podle úřadu má jít o kampaň, která veřejnosti vysvětlí, že chov sladkovodních ryb je nedílnou součástí českého kulturního prostředí i gastronomických zvyklostí. Volně přeloženo tedy, lidi začněte konečně žrát ty naše ryby, vždyť to dělali i vaši předci…

Opravdu dokážeme přesvědčit veřejnost, aby začali konzumovat sladkovodní ryby třemi díly TV pořadu?! Kdyby to bylo tak jednoduché, proč to nedělají všechny firmy. Proč vydávají desítky až stovky milionů, tvoří sofistikované kampaně a vymýšlí složité strategie, když je tak jednoduché změnit zvyklosti a nákupní chování lidí?…

Částka 4,5 miliónů Kč

Částka 4,5 miliónů Kč za 3 díly pořadu. Ufff… Ano je to podstatně méně než kampaň MZe „Ryba domácí“, která stála 150 miliónů, nic nepřinesla a jednalo se skutečně o nesmyslně vyhozené peníze, ale stále je to 4,5 miliónů Kč za 3 díly TV pořadu!

I když asi nikdo z nás nemá tušení, jak bude částka rozdělena, kolik bude stát produkce a kolik z toho bude honorář pro aktéry, je toto až nepochopitelné plýtvání penězi daňových poplatníků.

Osoba Jakuba Vágnera jako hlavního protagonisty

Nebudu se nyní pouštět do hodnocení Jakuba Vágnera, na to mám asi málo informací. Řadu chyb, které jistě udělal by dnes nejspíš neopakoval, poučil se z nich a zároveň v mnoha ohledech jistě dospěl. Zauvažuji spíš na Jakubem jako hlavním hrdinou plánovaného seriálu.

Zde se asi s mnohými z vás neshodnu, ale pokud už se má nějaký takový pořad natáčet, tak si myslím, že Jakub Vágner by mohl být jedním z nejlepších kandidátů na obsazení hlavní postavy.

I přesto, že má mezi rybáři pověst pošramocenou, nerybářskou veřejností je vnímám veskrze pozitivně. Stejně tak ho jako svého hrdinu a vzor má řada rybářské mládeže a určitě přispěl k tomu, že se k Petrovu cechu přidalo nespočet malých „pulců“.

Potud argumenty, proč ho vidím jako dobrého kandidáta a proč právě možná on. Je to přeci jen kampaň určena pro nerybářskou veřejnost, jsou tu ale ALE…

Jakub má své vlastní výdělečné aktivity v oboru, které jsou postaveny na jeho osobě a s tím spojeným PR. Tato státní zakázka, ho zviditelní, což samozřejmě pomůže jeho podnikání. Jakub svou tvář spojil i s dalším velkým brandem, který vstoupil na rybářský trh a tak zviditelnění Jakuba za státní peníze pomůže i Alze. V neposlední řadě je Jakub poradcem ministra zemědělství, který o zakázce rozhodl.

To jsou argumenty, které Jakuba Vágnera jistě zcela nediskvalifikují, ale minimálně tyto skutečnosti vnáší do zakázky další otazníky a pozici Jakuba Vágnera jako tváře této kampaně minimálně trochu zpochybňují.

Kritizovat je snadné, máš snad lepší nápad?

Ano, kritizovat je skutečně snadné. Na každé aktivitě se vždycky najde řada věcí, které je možné jednoduše „shodit“. Jenže v tomto případě se jedná o peníze daňových poplatníků, tedy naše peníze a veřejná kritika je tak na místě.

Navíc ano, myslím si, že je možné najít mnohem efektivnější řešení, které by konzumaci sladkovodních ryb skutečně mohlo pomoci a zároveň pomohlo všem producentům ryb (nejen těm velkým, kteří dosáhnou na dotace). Investice do takového řešení by mohla být v podobné výši, ale na rozdíl od vyhozených peněz do kampaně by se tato investice vrátila.

Každá aktivita, která pomůže zobrazit rybářství, rybaření i rybáře v lepším světle je určitě vítána, možná by se ale na ministerstvu měli zeptat rybářů, zda nedokážou 4,5 miliónů Korun využít efektivněji.

Odběr newsletteru

Přihlašte se k odběru newsletteru.



Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *